• TERMÍN ZÁVODU
  • 06 & 10 / 2021
  • TERMÍN ZÁVODU
  • 06 & 10 / 2021

Covid, duševní problémy a možnost sportem si udržovat dobrou náladu a psychické zdraví

Máme za sebou náročné období spojené s mnoha do té doby nezažitými skutečnostmi a výzvami. Období karantén, nemožnosti fungovat, jak kdo byl zvyklý, období omezování ale i obav a nemocí, v některých rodinách až s velmi vážnými zdravotními komplikacemi a fatálními důsledky covidu.

Mnozí z nás museli omezit své aktivity, nemohli se setkávat se svými blízkými a vykonávat vše, co byli běžně zvyklí dělat. Je logické, že takové zážitky vzbuzovaly pocity nejistoty a úzkosti. Každý se s nimi vyrovnával po svém, každý má své zvládací strategie a mechanismy; někdo je tedy zvládl bez větších problémů, někdo se s určitými psychickými obtížemi potýká dosud.

Je v pořádku se za takové stavy nestydět a je v pořádku vyhledat odbornou pomoc, pokud jsou problémy alarmující (podrážděnost a nespokojenost se sebou sama, déletrvající nespavost, rozličné psychosomatické problémy, zvýšené obavy o zdraví své i blízkých, zvýšené obavy o budoucnost, narušené vztahy a komunikace s ostatními, tendence uchylovat se k alkoholu nebo lékům a drogám apod.).

V poslední době tak často slýcháme, že kolem nás narostly psychické problémy a že nám covid ukázal i to, co je potřeba systémově řešit. Třeba dostatek odborné péče ambulantních a terénních služeb a možností, kam se o pomoc obrátit. Pokud se vás tedy uvedené obtíže týkají, neváhejte vyhledat odbornou pomoc, nejjednodušší cesta je poradit se se svým praktickým lékařem. Ten by již měl vědět, koho doporučit.

Kromě odborné pomoci se jako podpůrná jeví i celá řada strategií, jak se s psychickou tenzí postupně a průběžně vypořádávat a o nichž alespoň ve stručnosti pojednáme v tomto článku. Jak tedy nabírat radost ze života a pocity štěstí, klidu a osobní spokojenosti? Pro někoho to může být dobrá kniha s šálkem čaje, pro jiného procházka se svými blízkými nebo se psem v přírodě a jiný najde svoji životní šanci v pravidelném nebo příležitostném běhu. Pro někoho je běhání přímo lékem, a to nejen pro zdraví psychické, ale i fyzické.

U nás v Centru Anabell občas ale řešíváme obtíže klientů, kteří to s během anebo obecně sportem „přepískli“, kteří opomíjejí základní energetickou rovnici fungování našeho těla, tedy že se výdej minimálně musí rovnat příjmu a kteří se pak dříve či později potýkají s různými sekundárními zdravotními problémy, protože tělo vždy reaguje odezvou. Není tedy dobré sportem se dopracovat k poruše příjmu potravy, není cestou nahradit jídlo sportem a výkonnostním soutěžením, co všechno zvládnu.

Je ovšem skvělé, když dokážeme sportem, ať již během nebo chůzí nebo jakoukoli jinou sportovní aktivitou, reagovat na signály svého těla. Když dokážeme mít pohyb a sport jako radostnou součást dne, jako relaxační prvek, jako signál, že jsme v pořádku a že tak odpočíváme od ostatních v našich životech běžných činností. Že prostě sport do našeho života patří a má v něm své místo ne proto, abychom jím nahradili jídlo a příjem kalorií, ale proto, aby nám bylo dobře.

Proto z naší strany přijměte pár rad, jak se sportem v rekreační formě zacházet:

  • Nezapomínejte na spánek a pitný režim.
  • Dostatečně vyvážená a kvalitní pravidelná strava podpoří vaši energii a imunitu.
  • Žijte i jinými aktivitami a sociálními kontakty než jen sportem.
  • Pokud vám to tak vyhovuje, sportujte sami. Pokud ale rádi vyhledáváte společnost, najděte si na společné běhání nebo jiné sportování vhodného parťáka nebo skupinu přátel. Navážete tak možná i další přátelství a partnerství.
  • Vyzkoušejte různé sporty až najdete ten, který je pro vaše tělo nejvhodnější, v němž nejlépe fungujete po všech stránkách, v němž nacházíte úlevu od případných psychických problémů.

V Centru Anabell, které se specializuje na pomoc lidem s poruchami příjmu potravy a rodinám s dětmi s rozličnými psychickými obtížemi, nabízíme své služby v rovině odborného poradenství a terapeutických sezení. Můžete se s námi spojit e-mailem, telefonicky, přes skype nebo chat a domluvit si službu vám přesně na míru – ať již jako osobní setkání se sociální pracovnicí, rodinnou terapii, účast na svépomocné podpůrné skupině, služby následné péče po hospitalizaci, setkání s psycholožkou nebo peer-konzultantkou, nutriční poradenství. Naši pracovníci fungují i na Facebooku a Instagramu Anabell. Více na www.anabell.cz.

Jana Sladká Ševčíková,
ředitelka Centra Anabell, z. ú.

Upozornění

S ohledem na vývoj epidemiologické situace v roce 2020 a 2021 jsme XI. ročník závodu Vokolo priglu přesunuli na rok 2022.

Všem registrovaným v roce 2020 převádíme startovné na rok 2022.

V letošním roce pro Vás realizujeme on-line virtuální závody Vokolo priglu 2021 v červnu a říjnu.

Děkujeme, že běháte s námi.

Váš Tým Vokolo priglu

další aktuality

Partneři

Závod je pořádán za podpory Statutárního města Brna, Jihomoravského kraje, městské části Brno-Bystrc.

Kontakty

Ředitel závodu

Petr Božek
mobil: 724 870 607

Propagace

Lucie Šlechtická
mobil: 604 898 935

Elitní závodníci

Tomáš Kalina
mobil: 775 082 588

Koordinátor závodu

Jan Huppert
mobil: 733 679 954

Zázemí závodu

Ondřej Zikmund
mobil: 605 457 715

Brněnský klub běžeckých a sportovních aktivit z.s.

IČ: 228 46 425, DIČ: CZ 228 46 425
se sídlem Milady Horákové 890/20, Zábrdovice, 602 00 Brno zapsán v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Brně, spisová značka L 15252

2021 © Brněnský klub sportovních a běžeckých aktivit z.s. | Tvorba webových stránek | Běžecké boty a běžecké vybavení